اینفوگرافیک چیست

اینفوگرافیک چیست

به احتمال زیاد برای شما هم اتفاق افتاده است که عنوان مقاله ای جذبتان می کند و دوست دارید  آن را بخوانید  اما وقت کافی  برای خواندن آن ندارید  یا پس از خواندن  چند سطر خسته می شوید  و تصور می کنید  نویسنده میتوانست  بسیار خلاصه تر  به بیان  مطلب خود  بپردازد  و  در پایان  بدون به اتمام رساندن  مطلب  آن را رها میکنید . احتمالاً این جمله را بارها شنیده‌اید که «ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است». اساساً این جمله ارزش و کارایی ارتباط تصویری (visual communication) را نشان می دهد. حقیقت آن است که بیشترین دریافت ما از محیط پیرامونمان به‎وسیله قوه بینایی صورت می‌گیرد و مغز ما علاقه زیادی به تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات به‌ صورت تصویری دارد؛ بر همین اساس اگر اطلاع‌رسانی و انتقال پیام به کمک تصویر صورت پذیرد، اثرگذاری و مدت ماندگاری آن در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود. اینجاست که اینفوگرافیک‌ها به کمک ما می‌آیند. این کلمه از دو جزء “اینفو” و ”گراف” تشکیل شده که اینفو مخفف کلمه information  ( اطلاعات ) و گراف مخفف کلمه graphic (تصویر) است که فرهنگستان زبان و ادب فارسی «اطلاع‌نگاشت» را برای معادل فارسی آن برگزیده است. البته ممکن است عباراتی چون گرافیک اطلاع‌رسان، داده نما، اینفوگرافی، اینفوگراف و … در سایر رسانه‌ها دیده شود.
دیداری‌سازی داده‌ها یا Data visualization از دیگر عباراتی است که اغلب در کنار اینفوگرافیک‌ها به‌کاربرده می‌شود. دیداری‌سازی داده‌ها در به تصویر درآوردن داده‌ها و مقادیر اندازه‌گیری شده عددی با استفاده از نقشه‌ها، سلسله‌مراتب، شبکه‌ها سری‌های زمانی و انواع نمودارها است.

اینفوگرافیک ابزاری است که دو هدف عمده را پوشش می دهد:
•    کمک به نمایش سریع، واضح و زیبای ایده های پیچیده
•    نشر اطلاعات و داده ها به صورت بصری و سهل الوصول

اینفوگراف ها آنقدر در ارائه مختصر ومفید اطلاعات خوب هستند که حتی امید داریم موجودات فرا زمینی هوشمند هم با آن ها ارتباط برقرار کنند. درست به همین دلیل بود که در سال 1972 لوحی در فضاپیمای” پایونیر 10″ تعبیه کردند که حاوی یک اینفورگراف در مورد ما انسان ها برای موجودات هوشمند فرازمینی بود .


انواع اینفوگرافیک
اینفوگرافیک ها بر اساس شیوه پیاده سازی به چهار دسته اصلی طبقه بندی می‌شوند.
[tabs]
[tab title=”اینفوگرافیک فیزیکی”]اطلاعات در قالب یک حجم یا ماکت سه‎بعدی نشان داده می‎شود.[/tab]
[tab title=”اینفوگرافیک تعاملی”]اطلاعات معمولا در بستر وب و بنابر انتخاب کاربر به نمایش در می‎آید.[/tab]
[tab title=”اینفوگرافیک پویا”]اطلاعات در یک توالی خطی بصورت متحرک و انیمیشن ارائه می‎شوند.[/tab]
[tab title=”اینفوگرافیک ایستا”]کلیه اطلاعات در یک نگاه بصورت یک تصویر واحد نمایش داده می‎شوند.[/tab]
[/tabs]


قسمت های تشکیل دهنده اینفوگرافیک
•    بصری
•    محتوایی
•    دانش

کاربردهای اینفوگرافیک
امروزه تخمین زده می شود بیش از یک میلیارد محتوا در روز ایجاد می گردد که با این حجم اطلاعات کاربران اینترنتی برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود به دنبال آن دسته از محتوایی هستند که در کمترین زمان ممکن اطلاعات کافی را در اختیار آن ها قرار دهد. با در نظر گرفتن این مورد بازاریابان به دنبال روش هایی هستند که بتوانند حجم وسیعی از اطلاعات را در قالب محتوای تصویری ارائه نمایند.
استفاده از اینفوگرافیک‌ها باعث می‌شود تا مخاطبان حجم قابل توجهی از داده‌ها و اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی در قالب یک تصویر دریافت کند و آن را تا مدت‌ها در خاطر بسپارد. از اینفوگرافیک ها می‌توان در حوزه‌های گوناگونی بهره برد.
استفاده از اینفوگرافیک‌ها به عنوان ابزارهای رهگیری، رزومه یا سوابق افراد، گزارش‌ها و کاربرگ‌ها، خبر و اطلاع‌رسانی، تبلیغات، معرفی و ارائه، یادگیری و آموزش تنها بخشی از کاربردهای آن‌ها است.

دلایل محبوبیت و استفاده از اینفوگرافیک
•یک اینفوگرافی موثر و قوی داده ها را با روش خلاقانه همراه با نتیجه ارائه می دهد. پس نیاز به بررسی فراوان است تا پیغام مد نظر را شفاف و آسان اتقال دهد و کاربر را به انتشار آن تشویق نماید.
•موتورهای جستجو گر سایت هایی را ایندکس می کنند که لینک های بازگشتی فراوانی به آنها وجود داشته باشد هر چه محتوای تولید شده اشتراک گذاری بیشتری در شبکه های اجتماعی داشته باشد اولویت ایندکس شدنش  افزایش میابد.
•یک اینفوگرافیک  قوی می تواند یک ابزار خوبی برای بازاریابی باشد و موجب رونق کسب و کار می شود و از متن خالی جالب ترند.
•    سلیس و روان هستند
•    ارزش لینک شدن را دارند
•    قابل کنترل هستند

نویسنده

مدت زیادی است که در حوزه IT و کامپیوتر فعالیت می کنم. یکی از علایق من فعالیت در حوزه تامین محتواهای تخصصی اینترنتی با رویکرد افزایش فروش است. از ابزارهای متعددی همچون اینفوگرافیک، مولتی مدیا، انیمیشن و موشن گرافیک هم بهره می برم. این قابلیتها باعث شد که یک تیم قوی از دوستانم را گردهم بیارم تا با کمک آنها بتونیم برای شما علاقمندان به افزایش فروش محصولات خود محتوای تخصصی تولید و تنظیم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *