روانشناسی وب را دست کم نگیرید.

روانشناسی وب را دست کم نگیرید.

این روزها لابلای حجم عظیم اطلاعات اینترنتی، مساله مهمی به نام روانشناسی وب نیز جوانه زده و رشد کرده است که گروه سشات لازم دیده است تا در این باره با یکدیگر تعاملاتی داشته باشیم و در صورت امکان از نظرات شما عزیزان نیز بهره مند گردیم.
کاربردهای روانشناسی وب ، بسیار متنوع و گسترده بوده و اغلب حول محور رفتار و فرآیندهای روانی انسانها در برخورد با فضای مجازی و اینترنتی می چرخد.
اما بسیاری از افرادی که وارد فضای مجازی می شوند با دیدگاهی ساده لوحانه ورود پیدا می کنند که بالطبع ممکن است با آسیبها و خطرات مختلفی نیز روبرو شوند.
دغدغه ما آشنایی خوانندگانمان با این وجه از موضوع و افزایش آگاهی به منظور کاهش آسیبها است.

 

چرا فراگیری روانشناسی وب مهم است؟

 

بدون تعارف عرض کنم. آدم باید ببیند که بر روی چه موضوعی سرمایه گذاری می کند!؟ و با چه ذهنیتی وارد فضاهای مختلف می شود؟ آیا می رود سراغ موضوعی که در حال ورشکستگی است و قراردادهای اشتباه می بندد یا از آن دسته آدمهایی است که قراردادهای درست بسته اند و زیرساختهایشان را درست کرده اند؟
آیا با ذهن باز و بدون تعصب بر دانش قبلی وارد فضای جدید می شود و یا با ناآگاهی و ساده انگاری؟
باید بدانیم که همواره و همواره بین دانا و نادان، بین اهل عمل و اهل بازی فاصله بوده و هست و در این میان، دانش همراه با عملگرایی است که راه به مقصود درست می برد.
به عنوان مثال چالش‌ها، مشکلات و اختلالات روان‌شناختی ناشی از کار با فناوری‌هایی مانند اینترنت ، وب‌سایت‌ها ، اپلیکیشن‌ها ، شبکه‌های اجتماعی و … از جمله فضاهایی است که مستلزم به کار گیری روانشناسی وب می باشد.
مهم است که بدانیم و اطرافیانمان را نیز آگاه کنیم که لزومی ندارد پای هر مطلبی وقت هدر بدهیم یا هر نوشته ای را بخوانیم.
این چشمها و گوشها و دلها عزیزند. رایگان به باد ندهیمشان. ساده نگیریم امانات الهیمان را.

 

روانشناسی وب موثر

روانشناسی وب چه اثری برای ما دارد؟

اگر اهل خوب نگاه کردن به این عالم باشید متوجه می شوید که برخی از آدم ها همیشه در حال سقوط هستند، خب نباید با اینها وارد سرمایه گذاری شد، نباید به داستانشان گوش کرد، نباید رابین هود کسی شوی که خودش، خودش را به سقوط می اندازد.

اگر همه دور و اطرافت را از این آدمها انتخاب کنی در واقع این تو هستی که داری انتخاب می کنی؛ به گفته ویلیام گلسر “تو مسئول انتخاب هایت هستی!”
روباه گفت: “انسان‌ها این حقیقت را فراموش کرده‌اند اما تو نباید فراموشش کنی. تو تا زنده‌ای نسبت به چیزی که اهلی کرده‌ای مسئولی. تو مسئول گُلتی.”
شهریار کوچولو برای آن که یادش بماند تکرار کرد: “من مسئول گُلمم.”
دنیا هم به همین صورت است. ما مسئول خودمان هستیم.
و شک نکنید که همه ما همان چیزی می شویم که بر آن متمرکز شده ایم. آن چیز می تواند کار باشد یا همسر یا فرزند یا مادر یا پدر یا دوست یا آشفتگی … یا عشق.
به گفته دکتر علیرضا شیری ” اگر تمرکز را بگذاری بر روی زیباییها، تئاترهای قشنگ، کنسرت های خوب، کسب و کار خوب، درست خدمت کردن، کار آدم ها را راه انداختن، موثر بودن، کتاب خوب خواندن، آهنگ خوب گوش کردن، از آدم های پست و بی شرم فاصله گرفتن، خودمان پست و بی شرم نباشیم، خب در این حالت تو بر روی کارخانه های سودده عالم سرمایه گذاری کرده ای …”

 

روانشناسی وب و انتخابهای ما

 

دست آخرش اعتقاد ما چیست؟ این که «حق» ماندنی است؛ باطل کف روی آب است و باید برود، هرچه قدر که عظیم و انبوه که باشد باید برود؛ فرمود: اِنَّ الباطِلَ کانَ زَهوقا.
هرچه که انتخاب کنیم همان ورودی جان و مغزمان را تشکیل می دهد.
این عالم استحکام و منطق دارد؛ کی چی انتخاب کرده؟!

و حرف آخر این که همین حالا که وقت گرانبهایتان را پای این مقاله خرج نموده اید می توانید محک بزنید که سهم درستی از داده و محتوایی غنی وارد رگ و پوست و خون روحتان شد یا نه.
بعدها بیشتر در مورد سایر زوایای روانشناسی وب با شما گفتگو خواهیم نمود.
سبز باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.