محتوای غنی ، محتوای ضعیف ؛ محتوای برتر را چگونه تشخیص دهیم؟

محتوای غنی ، محتوای ضعیف ؛ محتوای برتر را چگونه تشخیص دهیم؟

در دنیای امروز، تشخیص محتوای برتر از لابلای موج اطلاعات سرریز شده به سختی امکان پذیر است. هر روزه با انبوهی از اخبار، فیلمها، پادکستها، ویدیوها، اپلیکیشنها، سی دی های آموزشی, موسیقیها و بسیاری از موضوعات متنوع روبرو میشویم که نمیدانیم از چه محتوایی برخوردار هستند و چه تاثیری بر اندیشه و روان ما خواهند گذاشت.
گروه سشات ، در نظر دارد تا علاوه بر رهنمودهایی در خصوص درک محتوا ، به تعریف محتوای برتر نیز بپردازد.

 

محتوای برتر مناسب شما چیست؟

به گزارش عصر ارتباط، اگرچه در ایران طبق معمول تحقیقات خاصی از سوی انبوه نهادهای متولی در فضای سایبری به عمل نیامده اما نتیجه یک تحقیق جهانی در سال گذشته نشان داده که بیش از 80 درصد محتوای عرضه‌شده در شبکه‌های اجتماعی بی‌ارزش، مسموم و به تعبیر این تحقیق زباله محسوب می‌شوند.
به عبارت دیگر اگر بخواهیم یافته‌های تحقیق مذکور را ملموس‌تر کنیم مانند این است که بیش از 80 درصد غذای روزانه ما زباله‌های آلوده باشد و کمتر از 20 درصد نیز غذای سالم!”
این موضوع اما صرفا به معنای مسمومیت ذهنی ما نیست، بلکه این وضعیت به کاهش قوه تشخیص، آگاهی و هوش و حتی ابتلای نامحسوس به بیماریهای مختلف روان می گردد.
بنابراین به سادگی نمی توان و نباید از اهمیت مراجعه و مشاهده منابع اطلاعاتی گذشت.

 

محتوای برتر ؛ عکس شماره 1

ویژگیهای محتوای غنی

یک محتوای غنی و سالم شبیه یک غذای سالم است و دارای ویژگیهای خاصی است که اثرات آن بر ذهن و روان نشانگر سلامت محتوا می باشد. بسیاری از فیلمها، کتابها، سخنرانیها، جملات، آموزشها، اشعار، موسیقیها و … وجود دارند که در نگاه اول ممکن است تحسین برانگیز به نظر برسند اما اثرات بسیار سوء و آسیب زننده بر ذهن و روان انسان می گذارند.
از آنجا که ذهن انسان شبیه مزرعه‌ای است که در آن، امکان رویش و به بار نشستن گل‌ها و محصولات بسیار ارزشمند و همچنین، رشد سریع علف‌های هرز و مسموم وجود دارد لذا اندیشه‌های غلط و آموزه‌های پوچ یا مغایر با ادب و فرهنگ، سریع‌تر از افکار و آموزه‌های مفید و سالم در ذهن انسان رسوخ می‌کند و ماندگاری بیشتری دارد.

برای مثال، اگر با یک شیوه به یک گروه دانش آموز، شعری از یک عارف و به گروه دیگر، شعری بدون محتوا و مسموم را آموزش دهیم و از آن‌ها بخواهیم شعر را حفظ کنند، گروه دوم سریع‌تر موفق به حفظ کردن شعر مورد نظر خواهند شد.
همچنین، در سطح جامعه شاهد هستیم که همواره اشعار، صحبت‌ها، فیلم‌ها، داستان‌ها و مشاهدات نامناسب و مسموم، بسیار سریع‌تر از اشعار، صحبت‌ها، فیلم‌ها، داستان‌ها و مشاهداتی که محتوای غنی و معنایی دارند، به ذهن می‌نشینند و تأثیر خود را به جا می‌گذارند.
بنابراین هر فرد موظف است که در حوزه حریم شخصی خویش به آسیب شناسی و غربالگری محتوای برتر و غنی تر بپردازد و در این زمینه به هیچ عنوان کوتاه نیاید.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *