ویراست دوم کتاب فهم نشانه شناسی رسانه ها به تازگی توسط انتشارات علمی فرهنگی روانه بازار کتاب شده است. این کتاب نوشته مارسل دانسی استاد نماد شناسی و انسان شناسی دانشگاه تورنتو کاناداست. این کتاب به طرح نظریه نشانه و روش نشانه شناسی می پردازد و با بررسی رسانه های گوناگون از قبیل روزنامه، مجله، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و غیره با مفاهیم نشانه شناسی هر یک از این رسانه ها آشنا می شویم.
کتاب فهم نشانه شناسی رسانه ها به دلیل تنوع موضوعی، طیف گستردهای از مطالعات اجتماعی را در بر می گیرد. این طیف شامل روزنامهنگاری، ارتباطات، مطالعات فرهنگی، جامعهشناسی، مطالعات فیلم، تبلیغات و فضای مجازی است. در ویراست جدید کتاب فصلی افزون بر نسخه اصلی و انگلیسی کتاب توسط نویسنده اضافه شده است.
گودرز میرانی یکی از مترجمان کتاب در این رابطه می گوید:
“در زمان انتشار کتاب در سال 2002 هنوز رسانههای اجتماعی از قبیل فیسبوک، توئیتر و… چندان متداول نبودند و نسخه اصلی کتاب فاقد فصلی در این باب بود اما نویسنده با ابراز خوشحالی از ترجمه فارسی فهم نشانه شناسی رسانه ها، پیشنهاد داد که فصلی تحت عنوان «نشانه شناسی رسانه های اجتماعی» به ویراست دوم که صرفاً در ایران و به زبان فارسی منتشر شده است، اضافه کند.”
ساختار کتاب فهم نشانه شناسی رسانه ها
نسخه جدید کتاب فهم نشانه شناسی رسانه ها، 10 فصل دارد. فصل نخست کتاب به مفاهیم و روش نشانهشناسی میپردازد و فصل دوم مبانی نظری نشانهشناسی را بررسی میکند. هشت فصل دیگر، به نشانه شناسی رسانههای گوناگون اعم از رسانههای چاپی، شامل کتاب، روزنامه و مجله، رسانههای شنیداری مانند موسیقی و رادیو، رسانههای دیداری از جمله سینما و تلویزیون، رسانههای دیجیتال مانند رایانه و اینترنت و نیز تبلیغات و رسانههای اجتماعی اختصاص دارد. در فصل نهم به آثار اجتماعی رسانهها پرداخته می شود.
این کتاب به دلیل نگاه نشانه شناختی به فهم و درک رسانهها منبعی مفید برای ارتقای سواد رسانهای، بهویژه سواد نشانهای است.
ویراست جدیدفهم نشانه شناسی رسانه ها دارای 484 صفحه بوده و توسط گودرز میرانی و بهزاد دوران ترجمه و با قیمت 22 هزار تومان توسط انتشارات علمیفرهنگی روانه بازار کتاب شده است.