آشنایی با چرایی استفاده از فضای مجازی در کسب و کار

آشنایی با چرایی استفاده از فضای مجازی در کسب و کار

ساختار اقتصادی حال حاضر کشورمان دچار تغییرات مهمی شده است. تمامی صاحبین کسب و کارهای متفاوت این روزها فشارهای متعدد و مختلفی از ساختار جدید اقتصادی حاکم بر بازار را تجربه کرده یا می کنند. این امر موجب شده است که نیاز به تغییر در استراتژیهای کاسبی را برای پیشبرد هرچه بهتر فعالیت اقتصادی خود سرلوحه کارشان قرار دهند. مسلما یکی از ابزارها کاربردی در این اراستا استفاده از فضای مجازی و اینترنت می باشد.
بر هیچ کس پوشیده نیست که افزایش مصرف گوشی های هوشمند باعث شده که سهولت دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی به سرعت توسعه یابد. همچنین کاهش سن مصرف کنندگان اینترنت نشانه دیگری از همه گیر شدن این بستر در آحاد جامعه می باشد. از طرفی قدرت نفوذ اطلاعات توسط افراد در شبکه های اجتماعی خود تبدیل به ابزاری مهم و کاربردی شده است که تمامی برندهای برتر دنیا سعی به بهره برداری کامل از این اهرم توسعه برای گسترش نام خود دارند. حال سوال اینجاست که این بستر پر پتانسیل آیا برای شما هم دلیلی برای استفاده خواهد داشت؟

دلایل استفاده از فضای مجازی

اولین نکته در پاسخ به این سوال پیدا کردن اهمیت استفاده از فضای مجازی است. فضای مجازی شبیه سازی بستر حقیقی کسب و کار شما می باشد. پس اگر این نکته را بپذیرید، در اصل شما قبول کردید که با افزودن قابلیتهای فضای مجازی به بستر حقیقی فعلی کسب و کار خود صرفا به توسعه نحوه ارائه خدمات و محصولات خود اقدام کرده اید. پس از همین جا برداشت خواهد شد که به تعبیر دیگر شما ویترینی جدید در چهارسوق اینترنت برای نمایش محصولات و خدمات خود به خیل عظیم بازدیدکنندگان سرگردان در آن باز کرده اید. اصطلاحا با این عمل سعی داشته اید که پاخور کسب خود را افزایش دهید. خوب می دانید که افزایش پاخور یک کسب و کار هم یعنی افزایش فروش که البته با ارائه خدمات و محصولات مورد قبول می توان مشتریان جدید را به نوعی وفادار و پیگیر خودتان نیز بنمایید.
نکته بعدی در همین راستا می باشد قابلیتهای جدیدی است که فضای مجازی در اختیار کسب و کار شما قرار می دهد. این امکانات و قابلیتها بطور کلی شامل افزایش بازدیدکننده، خرید از راه دور، تعامل و ارتباط با مشتریان، مدیریت بهینه کسب و کار، ایجاد و مدیریت نمایندگی، فروش و ارتباط با مشتریان سایر کشورها و کمک به توسعه صادرات، ایجاد مرکز اطلاع رسانی و جذب مخاطب جدید و خیلی قابلیتها و امکانات جدیدی که بسته به شغل و حرفه و خدمات هر مجموعه قابل تغییر و تعدیل می باشد.

راه چاره استفاده از فضای مجازی

در نهایت برای بهره برداری بهینه از خدمات و امکانات فضای مجازی داشتن یک سامانه اینترنتی لازم و ضروری می باشد. اما مهم اینجاست که آیا شما می توانید قبول کنید داشتن یک فروشگاه با ویترین و تزئینات ثابت در سالیان سال می تواند مشتریان امروزی را راضی کرده و آنها را برای خرید از شما مجاب نماید؟ آیا فقط به صرف داشتن یک فروشگاه می توان انتظار فروش بالا را داشت؟ مسلما پاسخ شما خیر می باشد. پس به همین دلیل هم نمی توانید بپذیرید که به صرف داشتن یک سایت اینترنتی می توانید آمار فروش و توسعه کسب و کار خود را توسعه و گسترش دهید. چرا که طراحی و پیاده سازی اولیه سایت اینترنتی صرفا مشابه خرید سرقفلی یا اجاره یک فروشگاه می باشد که یکسری اجناس اولیه هم در آن قرار داده شده است. اما استفاده از امکانات فروشگاه و جذب مشتری نیاز به فعالیت روزانه و تغییر و تبدیل فروشگاه دارد تا بتواند جلب توجه طیف نظرات وسیع مشتریان متفاوت را داشته باشد. از این رو فعالیت روزانه و مستمر در سایت و ایجاد محتواهای مفید و کاربردی در راستای کسب و کار شما در سایت نیز مشابه آنچه گفته شد برای تاثیر بر روند رو به رشد جذب مشتری از طریق فضای مجازی بسیار مهم و کلیدی می باشد. البته نباید فراموش کرد که استراتژی و مدیریت صحیح محتوا نیز امری کلیدی و تخصصی است که به دست افراد مجرب و حرفه ای این امر می تواند به انجام برسد تا تاثیر اصلی و مفید خود را بر کسب و کار شما نمایان سازد.

نویسنده

مدت زیادی است که در حوزه IT و کامپیوتر فعالیت می کنم. یکی از علایق من فعالیت در حوزه تامین محتواهای تخصصی اینترنتی با رویکرد افزایش فروش است. از ابزارهای متعددی همچون اینفوگرافیک، مولتی مدیا، انیمیشن و موشن گرافیک هم بهره می برم. این قابلیتها باعث شد که یک تیم قوی از دوستانم را گردهم بیارم تا با کمک آنها بتونیم برای شما علاقمندان به افزایش فروش محصولات خود محتوای تخصصی تولید و تنظیم کنیم.

5 comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *